نیاز به افزایش مهارت برای موفقیت در بازار کار چین

داده ها نشان می دهد که حدود 11.58 میلیون جوان امسال از دانشگاه ها فارغ التحصیل شده اند.  براساس گزارش وزارت آموزش در سال 2022 ، تعداد فارغ التحصیلان بازگشته از دانشگاههای خارج که به دنبال شغل در سال 2020 بودند ، نزدیک به 34 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. علاوه بر این ، بسیاری از فارغ التحصیلان که در دو سال گذشته نتوانسته اند شغلی پیدا کنند نیز هنوز به دنبال شغل هستند و این موضوع باعث افزایش فشار مضاعف به بازار کار می شود.

میزان بیکاری جوانان، امسال با سرعت نسبتاً بیشتری افزایش یافته است. همچنین از آنجایی که تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه ها و چینی های مقیم خارج که به کشور خود بازگشته اند افزایش چشمگیری داشته، جوانان بیش از پیش نیاز به ارتقای مهارت های خود و برآورده کردن تقاضای کارفرمایان برای کسب موفقیت در به دست آوردن مشاغل مناسب پیدا کرده اند.

داده ها نشان می دهد که حدود 11.58 میلیون جوان امسال از دانشگاه ها فارغ التحصیل شده اند.  براساس گزارش وزارت آموزش در سال 2022 ، تعداد فارغ التحصیلان بازگشته از دانشگاههای خارج که به دنبال شغل در سال 2020 بودند ، نزدیک به 34 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. علاوه بر این ، بسیاری از فارغ التحصیلان که در دو سال گذشته نتوانسته اند شغلی پیدا کنند نیز هنوز به دنبال شغل هستند و این موضوع باعث افزایش فشار مضاعف به بازار کار می شود.

با توجه به اوضاع موجود به وضوح مشخص است که سرعت اشتغال زایی با روند بهبود اقتصادی همگام نشده است و باید اقدامات لازم برای کمک به جوانان در بهبود مهارت های خود و کسب موفقیت برای یافتن شغل مناسب انجام شود.

تغییرات بنیادی در ساختار اقتصاد چین منجر به حذف شدن قابل توجه مشاغل بسیاری در صنعت مدرن خدماتی مانند آموزش ، پلتفرم های اقتصادی ، صنعت سرگرمی و املاک و مستغلات شده است. حوزه های نامبرده به طور معمول فرصت های شغلی زیادی برای جوانان فراهم می کردند.

بیکاری ساختاری که در پی سازماندهی مجدد صنعت، به ویژه به دلیل تغییرات تکنولوژیکی اتفاق می افتد، یک مشکل اجتناب ناپذیر و مزمن است و به تبع آن همزمان با  توسعه سریع فنّاوری و تغییر در ساختار اقتصادی، نیاز به سرمایه انسانی به سرعت کاهش یافته و منجر به بیکاری افراد زیادی خواهد شد.

اگر سیستم آموزشی و مهارت آموزی با تغییرات بنیادین اقتصادی همگام نباشد ، مشکل کوتاه مدت بیکاری ممکن است به یک مشکل بلند مدت تبدیل شود.

سیستم کنونی آموزش مهارت ها و صدور گواهینامه نمی تواند تقاضای بازار کاری را که درآن فنّاوری های جدید و اشکال جدید مشاغل زیاد باشد، برآورده کند. بنابراین برای کارگران لازم است که تحت آموزش مجدد قرار بگیرند تا با فنّاوری های در حال تغییر و تحول صنعتی سازگار شوند.

مسؤلیت  بلند مدت دولت، کمک به ارتقا و به روز رسانی مهارت های جوانان برای غلبه بر مشکلات ایجاد شده به دنبال تغییرات ساختاری در اقتصاد کشور است.

در چنین موقعیتی،  به موضوع ضرورت ایجاد مشاغل بیشتر برای برآورده کردن نیازهای سیاست توسعه ملی و انقلاب تکنولوژیکی جدید نیز نمی توان بیش از حد پرداخت.

 همچنین لازم است یک "محدوده پشتیبانی" در زمینه اشتغال ایجاد شده و در کنار آن یک سیستم جامع اطلاعات  " مهارت های چرخه زندگی و سرمایه انسانی " تأسیس شود که به منظور برآورده کردن نیاز به نیروی کار در ادارات مختلف دولت، سیستم خدماتی را برای فارغ التحصیلان دانشگاهها ایجاد کرده و به برطرف شدن نیاز آنان برای کاریابی کمک کند.

در این زمینه ، مراکز آموزشی و مدارس و دانشکده های فنی- حرفه ای باید فرصت هایی را برای افراد فراهم کنند تا به منظور دانش افزایی و بازآموزی خود بتوانند به تحصیل برگردند و مهارت های خود را تقویت کنند یا مهارت های جدیدی را بیاموزند و بدین وسیله مهارت ها و ارزش های خود را در بازار کار بهبود بخشند.

لازم است با کمک نیروی فعال در عرصه بازار به چالش و معضلات هم در زمینه عرضه و هم در زمینه تقاضا رسیدگی و بررسی شود. در شرایطی که مؤسسات کافی و خوب برای آموزش و تحصیل پاره وقت وجود ندارد، شرکت های استخدام کننده می خواهند متقاضیان کار با دانش بالا و ماهر باشند. زمان آن رسیده است که شرکت های معتبر و با کیفیت در امر آموزش جوانان اقدام کنند تا افراد متقاضی کار بتوانند کار دلخواه خود را به دست آورده و شرکت ها نیز افراد با استعداد مورد نیاز خود را استخدام کنند.

علاوه بر این ، دولت باید سیاست ها و برنامه های مناسبی را برای کمک به جوانان در راه اندازی مشاغل خود و کارآفرینی اجرا کند. همچنین باید پروژه های اشتغال را به مناطق بومی گسترش دهد تا جوانان را ترغیب به شروع کار شخصی در زادگاه خود یا کار در مناطق بومی کنند.

ادارات مختلف دولتی نیز باید اطلاعات مربوط به موقعیت های استخدامی در بخش دولتی و شرکتهای وابسته به دولت را اعلان عمومی کنند، مشاغل بیشتری را در زمینه های آموزش و تحقیقات علمی ایجاد کنند و مؤسسات تحقیقاتی علمی را ترغیب کنند تا فارغ التحصیلان دانشگاه را به عنوان دستیار تحقیقاتی استخدام کنند.

مهمتر از همه، نیاز است که طراحی سطوح بالا در آموزش عالی تغییر یابد و یک سر فصل و برنامه درسی جدید برای پاسخگویی به نیازهای توسعه در آینده و بهبود کیفیت آموزش طراحی شود.

منبع:

Qu Yue | China Daily | Updated: 2023-11-11 09:01

Skill training crucial for the young to navigate job market - Opinion - Chinadaily.com.cn

کد خبر 17394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =